Staatssecretaris Mansveld voelt niets voor een nieuwe spoorlijn in Oost-Nederland om de groei op te vangen van het goederenvervoer tussen Rotterdam en Duitsland. De provincies Gelderland, Overijssel en het Rotterdamse Havenbedrijf doen onderzoek naar zo'n route door het oosten van het land. Mansveld denkt de groei op te kunnen vangen door gebruik te maken van bestaand spoor.

De partijen denken dat een nieuwe spoorlijn minder overlast zal veroorzaken, omdat die door dunbevolkt gebied kan, of langs een snelweg kan worden aangelegd. Het bestaande spoor loopt door woonwijken.

Volgens Mansveld blijkt uit eerder onderzoek al dat de capaciteit op het bestaande spoor voldoende is. Ook is de aanleg van een nieuwe lijn volgens de staatssecretaris veel te duur.

Meebetalen

Mansveld zegt dat zo'n nieuwe lijn meer dan 2 miljard euro kost. Provincies en Havenbedrijf zeggen dat de aanleg van een enkele spoorlijn al mogelijk is vanaf 1,4 miljard. De provincies willen meebetalen aan de aanleg van een nieuwe lijn als dat voldoende oplevert voor de regio.

Gedeputeerde Conny Bieze (VVD) van Gelderland zegt: "Dat onderzoek komt er toch. En we kennen mevrouw Mansveld als een gedegen staatssecretaris, dus we nemen aan dat ze straks wel naar ons plan wil kijken."

Mansveld neemt uiterlijk in juni een beslissing over een route voor het goederenvervoer.

Tweede Maasvlakte

Het kabinet verwacht meer vraag naar goederenvervoer tussen Nederland en Duitsland door de komst van de Tweede Maasvlakte.

STER reclame