Hyves stopt in december van dit jaar als vriendenplatform. De site gaat zich toeleggen op online gamen. Er wordt niet meer geïnvesteerd in het onderhoud van het sociaalnetwerkgedeelte.

Op het hoogtepunt, eind 2009, had Hyves zo'n 8 miljoen gebruikers, maar veel gebruikers stapten over naar Facebook en Twitter. Hyves heeft volgens een woordvoerder nu zo'n één miljoen unieke bezoekers per maand.

Jongeren

Het Nederlandse platform is vooral onder jongeren nog populair. Uit onderzoek van Mijn Kind Online blijkt dat van de 10- tot 14-jarigen nog zo'n 40 procent gebruik maakt van het sociale netwerk. Van de 17-jarigen is nog 22 procent actief op Hyves.

Hyves legt zich vanaf december volledig toe op online gaming, iets wat nu ook al mogelijk is via de site. Het bedrijf noemt het "de meest recente stap in voortdurende evolutie die Hyves sinds haar oprichting in 2004 heeft doorgemaakt". De huidige bezoekers besteden 70 procent van hun tijd aan het spelen van spelletjes. Tegelijkertijd is de functie als sociaal netwerk teruggelopen.

Gegevens downloaden

Het bedrijf biedt gebruikers de mogelijkheid om hun content zoals foto's, video's en berichten te downloaden. Ze kunnen de laatste twee weken van november een aanvraag daarvoor indienen op de website. Hyves verwacht tot eind dit jaar bezig te zijn met het verwerken van deze verzoeken.

Hyves is een dochteronderneming van de Telegraaf Media Groep (TMG). Het concern kocht Hyves in 2010 voor 44 miljoen euro. In maart van dit jaar schreef TMG 37 miljoen euro af op Hyves.

STER reclame