Gekke BMW gelanceerd in A'dam

Aangepast

Door verslaggever Louis Dekker

Zo´n twee jaar na de premiere van de Opel Ampera in Den Haag vindt opnieuw een mondiale lancering van een elektrische auto plaats in Nederland. De i3, de eerste telg van het submerk van BMW, vierde vandaag de première in Amsterdam.

De auto is grotendeels van carbon gemaakt en voor het interieur is gerecycled materiaal gebruikt. Minister Kamp gaf vanmiddag het startschot door achter het stuur te kruipen en een stukje door de hoofdstad te 'surfen'.

Oplaadwalhalla

BMW heeft Amsterdam uitgekozen voor de lancering vanwege de infrastructuur. De Nederlandse hoofdstad geldt als het oplaadwalhalla van Europa. Bovendien kampt Amsterdam met een slechte luchtkwaliteit. Het ideale podium dus voor een auto die geen CO2 uitstoot en een fabrikant die duurzaamheid wil uitstralen.

Op de achtergrond speelt mee dat elektrisch rijden nergens zo door de overheid wordt gepropageerd als in Nederland. Mensen met elektrische auto's kunnen -vooral als ze zzp'er zijn en de auto leasen- voordelen stapelen en vele duizenden euro's besparen. Het verklaart de run op de i3: de auto die vandaag wordt gepresenteerd, is al uitverkocht voor 2013. Want op 1 januari worden de fiscale voordelen versoberd en zal de auto dus minder aantrekkelijk worden.

De komende weken maken 750 journalisten uit de hele wereld kennis met de 'duurzame, karaktervolle auto', zoals de fabrikant het zelf omschrijft. Tijdens het rijden stoot de elektrische i3 geen CO2 uit, maar ook bij de productie is de CO2-uitstoot aanzienlijk lager dan gebruikelijk, claimt BMW. De Zuid-Duitse autofabrikant wijst op de fabriek in Leipzig, die zijn elektriciteit geheel betrekt van windenergie.

Opvallend

Anoniem toeren door de grachtengordel zit er voor de journalisten niet in: de i3 is een opvallend vehikel, net als de elektrische Nissan Leaf en de semi-elektrische Opel Ampera ('Auto van het Jaar' in 2011 en 2012).

Ontwerpers moeten bij het design van deze auto's rekening houden met een omvangrijk batterijpakket. In het geval van de i3 een lithium-ion-accu van 230 kilo die in de bodem van de auto is gemonteerd. Ter illustratie: de motor weegt slechts 50 kilo. Alles draait dus om de batterijen. Zonder batterijen zou de auto heel anders ogen.

Inruilen?

Het resultaat is op zijn minst even wennen. Alleen de 'nieren' tussen de voorlampen verraden onmiddellijk het Beierse DNA. Het is ook de vraag of mensen verleid kunnen worden hun 1- of 3-serie in te ruilen voor het elektrische alternatief.

Klinkt leuk, zo'n 'unieke Lifedrive-constructie en sportief ogende black belt over de motorkap'. Maar op een topsnelheid die is begrensd op 150 kilometer per uur zullen sommigen afknappen. Die snelheidsbegrenzer is trouwens een logische ingreep: de auto is bedoeld voor stads- en metropoolverkeer en niet voor lange vol-gas-trajecten op de snelweg.

Spot

Niettemin is de i3 op internet en social media al een populair doelwit. Een mikpunt van spot. Vooral het uiterlijk moet het ontgelden.

Veel mensen zien er een 'elektrische Multipla' in. De guitige, maar omstreden familie-auto van Fiat, die ondanks een commercial met Formule 1-coureur Michael Schumacher nooit een hit werd.

160 kilometer

En dan is er nog de achilleshiel van elektrische auto's: de actieradius en de angst om te stranden. BMW zegt dat bij 'normaal gebruik' 160 kilometer realistisch is. In de praktijk betekent dat krap 2 x 80 kilometer woon-werkverkeer en dat kan spanning opleveren.

BMW onderkent dat probleem en probeert het te tackelen met een optionele 'range extender': een kleine benzinemotor die bovenop de elektromotor kan worden gemonteerd. De maximaal 9 liter brandstof verdubbelt de actieradius tot circa 300 kilometer en elimineert de strandangst.

STER Reclame