Accu grootste probleem Fyra

Aangepast

Het grootste mankement aan de Fyra V250 was de accu. Die had grote problemen met onder andere het laden, de warmteontwikkeling, de isolatie en de aarding. De accu moest eigenlijk opnieuw ontworpen worden. Dat concludeert het Ierse onderzoeksbureau Mott MacDonald in een rapport, dat in mei dit jaar is geschreven in opdracht van de NS. Het rapport is in handen van de NOS (.pdf).

Mott MacDonald stelt vast dat de Fyra V250 best gerepareerd kon worden. Het bureau is zelfs redelijk positief over de trein: het ontwerp is van een hoog niveau en wordt geprezen om zijn compleetheid. In bijna alle opzichten beantwoordt de V250 aan de specificaties. Maar de accu is echt een probleem en verder is er veel mis op het gebied van de afwerking.

Kleine gebreken

Een zicht-inspectie van de trein leverde veel kleine gebreken op. Zo zagen de inspecteurs mankementen bij de bekabeling, waren plafondplaten gebarsten en waren in het algemeen de problemen op verschillende manieren opgelost. Herstel van de trein zou zeventien maanden duren.

De NS besloot mede op grond van dit rapport het contract met AnsaldoBreda op te zeggen. De Italiaanse treinenbouwer heeft de rechter gevraagd dit en andere rapporten openbaar te maken. Het Gerechtshof in Amsterdam doet daar volgende week uitspraak over.

STER Reclame