Vorig jaar waren zeven op de tien Nederlandse internetters actief op sociale media, waarbij Facebook en Twitter het populairst zijn, meldt het CBS.

In 2012 maakte 90 procent van de Nederlanders van twaalf jaar en ouder gebruik van internet. Van die groep zit 70 procent op sociale media, vooral dus op Facebook en Twitter. Zo'n 35 procent is wel eens op chatsites te vinden en ruim 20 procent gebruikt professionele sites zoals LinkedIn.

Koploper

Vrijwel alle jongeren zijn actief op sociale media. Bij 12- tot 18-jarigen is dat 93 procent en in de groep van 18 tot 25 jaar loopt dat op tot 98 procent. Bij 25- tot 35-jarigen is dat nog 87 procent.

Bij mensen van 75 jaar en ouder is nog 18 procent actief op sociale media, terwijl ruim 30 procent van die groep internet gebruikt.

Cijfers uit 2011 tonen aan dat Nederland koploper is bij het gebruik van sociale media in de Europese Unie. Denemarken en Zweden zijn de andere landen in de top-drie. Spanje, Polen, Italië en Roemenië maken het minst gebruik van sociale media.

STER reclame