NOS Nieuws Binnenland Aangepast

"Meer reclame publieke omroep"

Als de publieke omroep een deel van de bezuinigingen wil compenseren, moet er meer televisiereclame komen. Bovendien moeten de programma's onderbroken worden door commercials.

Het vorige kabinet legde de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een bezuiniging op van 200 miljoen euro. Tijdens deze kabinetsperiode kwam daar nog 100 miljoen euro bij.

Aantal kijkers daalt

Uit een rapport dat is gemaakt in opdracht van staatssecretaris Dekker van Cultuur blijkt dat het aantal kijkers daalt door de bezuinigingen. Als dat zo is, heeft dat direct gevolgen voor de reclame-inkomsten van de Ster. Die dalen met maximaal 36 miljoen euro.

Bovendien kunnen de inkomsten dalen als meer mensen tv gaan kijken via hun smartphone of tablet.

Om een deel van die teruggelopen Sterinkomsten terug te verdienen, moeten de omroepen per dag 28 minuten meer reclame gaan uitzenden. Dat kan maximaal 29 miljoen euro opleveren.

Inkorten of schrappen

Volgens de onderzoekers moeten daarvoor onder andere programma's ingekort of geschrapt worden, omdat er anders geen ruimte is in het uitzendschema.

Het meeste geld kan de Ster ophalen als er programma's onderbroken worden voor reclame, net als commerciële omroepen doen. Het kan 59 miljoen opleveren, maar door deze keuze onderscheiden de omroepen zich volgens de onderzoekers minder dan nu van de commerciële concurrenten.

Onderscheid moet blijven

De NPO vindt het geen goed plan om programma's te gaan onderbreken door reclame. Volgens NPO-bestuurder Rijxman moet het onderscheid tussen publieke omroep en commerciële omroepen blijven bestaan.

Bovendien denkt de NPO dat de bezuinigingen niet opgevangen kunnen worden met extra reclame-inkomsten. De omroepen willen volgens Rijxman graag meedenken over een manier om extra geld te verdienen, maar moet dat niet ten koste gaan van de kijker.

'Net voldoende'

NOS-directeur Jan de Jong is blij dat het rapport duidelijk maakt dat de omroepen eigenlijk nog meer moeten bezuinigen dan 300 miljoen euro. "Niemand heeft het over de dalende inkomsten van de Ster die dan ontstaan, maar dat is wel een extra klap voor de omroepen."

De Jong denkt dat eventuele extra reclamezendtijd net voldoende oplevert om het verlies aan reclamegeld te compenseren. Een deel van de 300 miljoen terugverdienen zit er volgens De Jong niet in. NPO-bestuurder Rijxman is dat met hem eens.

STER reclame