Excuus pastaproducent aan homo's

tijd van publicatie Aangepast

Guido Barilla, de topman van de Italiaanse pastaproducent Barilla, heeft excuses aangeboden voor zijn uitlatingen over homo's. Hij zei eerder deze week dat er in de reclames voor zijn pasta nooit homoseksuele families zouden voorkomen, omdat die niet bij het merk passen.

"Wij gaan uit van een traditioneel gezin, waar de vrouw een fundamentele rol speelt", zei Barilla in een interview bij een Italiaans radiostation. Hij voegde er later aan toe dat als homo's die instelling niet beviel ze altijd nog een ander merk pasta konden eten.

Boycot Barilla

De uitspraken zorgden voor veel ophef. Een Italiaanse homobeweging riep op tot een boycot van de pasta's en andere producten van Barilla, en daar werd op sociale media veel gehoor aan gegeven. Onder anderen de beroemde fotograaf Oliviero Toscani, bekend van zijn reclamecampagnes voor Benetton, zei nooit meer pasta van Barilla te eten.

Er waren ook mensen die het voor de topman opnamen. Niet-traditionele reclames doen het nu eenmaal slechter op televisie, was hun stelling.

'Ongepast commentaar'

Guido Barilla zei gisteren al dat hij spijt had van zijn uitspraken, maar heeft nu ook een verklaring geplaatst op de website van het bedrijf. "Ik betreur mijn ongepaste commentaar en ik wil mijn excuses aanbieden aan iedereen die ik heb beledigd, waaronder de duizenden medewerkers en partners die wereldwijd met Barilla werken."

STER Reclame