Open brief AnsaldoBreda over Fyra

De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda zegt in een paginagrote advertentie (pdf) in een aantal kranten dat de Fyra nog een succes kan worden. De NS moet dan wel weer snel met de Italianen gaan samenwerken. "Als dat gebeurt, kunnen we over een half jaar voldoende treinen inzetten om de dienstregeling te starten", zegt bestuursvoorzitter Maurizio Manfelotto.

De 'open brief aan alle treinreizigers' komt een dag nadat de NS Finmeccanica mede aansprakelijk heeft gesteld voor het Fyra-debacle. Finmeccanica is het moederbedrijf van de treinenbouwer. De hoogte van de claim staat nog niet vast, maar zal volgens de NS in de honderden miljoenen euro´s lopen.

Beste oplossing

In de advertentie herhalen de Italianen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de problemen met de Fyra-treinen. Die werden volgens hen veroorzaakt door extreem slecht winterweer in januari. Het contract met de NS voorzag niet in speciale aanpassingen voor dit type winterweer, zeggen de Italianen.

Op 16 september presenteerde AnsaldoBreda de Fyra inclusief aanpassingen. "Deze trein is de beste oplossing voor u als reiziger en voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel", stelt bestuursvoorzitter Manfellotto.

Imago

In een reactie zegt de NS dat het contract met AnsaldoBreda niet voor niets is opgezegd. "Bovendien wil AnsaldoBreda snel een bodemprocedure beginnen. Daarmee kiezen ze zelf voor de lange termijn. We zijn zo zeven jaar verder'', zegt de NS.

Volgens NOS-correspondent Rop Zoutberg heeft AnsaldoBreda de advertentie geplaatst om zijn imago in Nederland op te vijzelen. Hij spreekt van een pr-offensief.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl