NOS Nieuws Binnenland Aangepast

NS wil geld van Fyra-moederbedrijf

De NS stelt ook het Italiaanse bedrijf Finmeccanica aansprakelijk voor het debacle met de Fyra. De spoorwegen stelden dochterbedrijf AnsaldoBreda, dat de treinen leverde, eerder al aansprakelijk.

Het spoorbedrijf kiest voor deze strategie omdat het verwacht dat AnsaldoBreda zelf financieel niet sterk genoeg is voor de claim. De NS wil honderden miljoenen euro's van de Italianen. Volgens het spoorbedrijf kan Finmeccanica verantwoordelijk worden gehouden, omdat het moederbedrijf zich bij de ondertekening van het Fyra-contract garant heeft gesteld voor AnsaldoBreda.

Toekomst

De NS heeft voor de geleverde treinen 200 miljoen euro betaald. De spoorwegen willen daarnaast een vergoeding voor de misgelopen inkomsten en de extra gemaakte kosten door het uitvallen van de treinen en juridische procedures. Ook dat bedrag kan volgens de NS oplopen tot enkele honderden miljoenen euro's. Finmeccanica wil niet reageren op de claim van de NS.

Er is na het Fyra-debacle nog geen permanente oplossing voor de kapotte Fyra-treinen. Wel liggen er inmiddels plannen bij staatssecretaris Mansveld van Verkeer, die binnenkort naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Wat daarin staat, wil NS-woordvoerder Eric Trinthamer niet zeggen.

De Telegraaf heeft al over de plannen van de NS gepubliceerd en schrijft dat er "snelle intercity's" met 200 km per uur over het Fyra-spoor gaan rijden. Trinthamer zegt dat er in de toekomst gewoon met 300 km per uur over de hogesnelheidslijn gereden wordt. Met welke trein dit volgens het NS-voorstel moet gebeuren, kan Trinthamer niet zeggen.

STER reclame