Chinees schip via ijsroute in R'dam

Aangepast

In de haven van Rotterdam is voor het eerst in de geschiedenis een vrachtschip aangekomen dat via de Noordelijke IJszee is gevaren.

De tocht van de Yong Sheng was zo'n 15.000 kilometer en begon een maand geleden in Dalian, China. Het schip voer langs de Russische kust, onder meer door de Beringzee, Oost-Siberische Zee, de Laptevzee, de Karazee en de Barentszzee.

Toestemming

De noordelijke route is korter en ruim twee weken sneller dan de normale vaarweg via het zuiden. Omdat de ijskappen smelten, wordt deze vaarroute de laatste paar jaar aantrekkelijker. Dit jaar hebben al 430 schepen toestemming gekregen er te varen, in 2010 waren dat er nog maar vier.

Het Wereld Natuur Fonds vindt dat er zo snel mogelijk afspraken gemaakt moeten worden over welke vaarroutes gebruikt mogen worden, wat voor type schepen de IJszee mogen bevaren en wat voor brandstof er door die schepen mag worden gebruikt. Dit om de kwetsbare natuur te beschermen.

Willem Barentsz

Al sinds de elfde eeuw zijn Russische koopmannen in het gebied aan het pionieren. De Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz was een van de velen die onderweg stierven. In 1879 was de Zweedse baron Adolf Erik Nordenskiold de eerste die het lukte om de barre tocht te volbrengen.

Het is niet de eerste maal dat een Chinees schip de noordelijke route neemt naar Europa. Die primeur werd vorige zomer al opgeÃĢist door de ijsbreker Xuelong, oftewel Sneeuwdraak, die op deze manier IJsland wist te bereiken. De Duitse Beluga Group heeft in 2009 ook al eens een vrachtschip van Zuid-Korea naar Rotterdam via de Russische kust laten varen.

STER Reclame