België blijft Fyra-vrij

Aangepast

Een nieuwe poging van het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda om de Fyra weer aan het rijden te krijgen, is op niets uitgelopen. De Belgische toezichthouder DVIS heeft een verzoek afgewezen om de treinen weer toe te laten. Dat bleek vandaag bij een hoger beroep rond de Fyra voor het gerechtshof in Amsterdam.

DVIS besloot begin dit jaar de Fyra niet langer toe te laten op het Belgische spoor, nadat een van de hogesnelheidstreinen daar een bodemplaat was verloren. Daardoor kwam abrupt een einde aan de dienstregeling.

Naar nu bekend is geworden, vroeg Fyra-bouwer AnsaldoBreda in juni aan DVIS terug te komen van dat besluit. Dat wil de toezichthouder niet, omdat zij er nog altijd geen vertrouwen in heeft dat de Italianen de problemen met de hogesnelheidstrein kunnen oplossen. Daarnaast verwijt DVIS Ansaldo dat het bedrijf nog altijd geen goede analyse heeft gemaakt van de problemen en dat een specifiek plan voor rijden bij winters weer ontbreekt.

Ook de Inspectie voor Leefomgeving en Transport laat de Fyra niet toe op het spoor. Daardoor kunnen met de treinen geen testritten worden gemaakt.

Hoger beroep

AnsaldoBreda probeerde vandaag bij het gerechtshof inzage af te dwingen in drie technische rapporten. Mede op basis van die rapporten zegden NS en NMBS het vertrouwen in de Fyra op. De eis van Ansaldo werd twee maanden geleden in een kort geding afgewezen. Het hof doet op 8 oktober uitspraak.

Volgende week dient in Utrecht nog een rechtszaak over de Fyra. AnsaldoBreda wil dat de rechter een onafhankelijke commissie van deskundigen instelt die de technische rapporten gaat beoordelen.

STER Reclame