Door Lynn Stroo in Berlijn

De nieuwe Mercedes C-klasse herkent gevaren, voordat ze ontstaan. Met die slogan wordt in een reclamefilmpje voor het Duitse automerk de jonge Adolf Hitler doodgereden.

Het gaat nadrukkelijk niet om een officieel spotje, maar om een afstudeerproject van studenten van de filmacademie in Baden-Württemberg.

"Adolf!"

In het filmpje is een idyllisch Oostenrijks dorp te zien, waar de inwoners ambachtelijk werk doen. Op een gegeven moment komt een nieuwe Mercedes het zandpad opgereden. Vlak voor twee spelende meisjes stopt de auto, dankzij het automatische remsysteem.

Even later rent een klein jongetje de weg op met een vlieger in zijn hand. Dit keer remt de auto niet en wordt de jongen aangereden. Hij blijft roerloos liggen, in de vorm van een hakenkruis. "Adolf" schreeuwt zijn moeder op de achtergrond.

Niet gewaardeerd

Daimler-Benz, de producent van Mercedes, is niet blij met het filmpje van de studenten. In een verklaring laat het bedrijf weten dat ze het onredelijk vinden dat de dood van een kind in verband wordt gebracht met Mercedes.

Ook de relatie met het naziverleden kan Daimler-Benz niet waarderen. Dat het om een fictieve reclamespot gaat, vindt het autobedrijf irrelevant. Het drong er op aan dat de filmmakers duidelijk in beeld brachten dat het geen echte reclame is.

Saai

De jonge filmmaker Tobias Haase begrijpt de commotie, maar vindt het jammer dat autofabrikanten vaak saaie reclamefilmpjes maken, waarin de nieuwste technische snufjes worden uitvergroot. Volgens Haase is reclame dé kans om mooie filmpjes te maken.

Het spotje is ondanks de kritiek genomineerd voor de First Steps-prijs, die onder andere door Mercedes ondersteund wordt.

Doodswagen

Het Duitse Mercedes-Benz bracht in 1936 zijn eerste personenauto op de markt. De Tweede Wereldoorlog legde het merk geen windeieren, omdat het volop militaire voertuigen produceerde voor de nazi's.

Het model 260D werd ook wel de Doodswagen genoemd, omdat het voertuig erg in trek was bij leden van de Gestapo, Hitlers geheime politie.

STER reclame