NOS NieuwsAangepast

Aegon laks met privacy klanten

Door redacteur Rinke van den Brink

De gegevens van duizenden klanten met een beleggingsrekening bij Aegon zijn op straat beland.

Pakketjes met waarde-overzichten van de beleggingen van die klanten zijn per abuis naar individuele klanten gestuurd. Ze waren bestemd voor lokale tussenpersonen van de verzekeraar. Volgens Aegon gaat het om zo'n dertig pakketten die naar het verkeerde adres zijn gestuurd. Vijf pakketten zijn nog zoek.

De NOS kreeg een pakketje met waarde-overzichten in bezit omdat het de ontvanger niet lukte het terug te geven aan Aegon. Het bedrijf deed geen enkele moeite om de privacygevoelige gegevens terug te krijgen.

Per ongeluk

Maartje Bakker was die ontvanger. De Edamse kreeg half juli tijdens haar vakantie een raar telefoontje van Aegon. Of ze misschien een pakketje had ontvangen van de verzekeraar. Bakker zei dat ze op vakantie was en het dus niet wist. "Dan is het goed", sloot de Aegon-medewerker het gesprek af.

Terug van vakantie belden de buren aan bij Bakker. Ze overhandigden haar een pakketje van Aegon. Dat bevatte de waarde-overzichten van alle klanten met een Aegon-beleggingsrekening van een tussenpersoon.

De brief met haar waarde-overzicht lag bovenop de stapel. "Ik denk dat ze die per ongeluk gebruikt hebben om het pakket te adresseren." Aegon bevestigt dat het inderdaad zo gegaan is. "Die fout is bij zo'n dertig pakketten gemaakt."

Ongekende slordigheid

Aegon zegt meteen actie te hebben ondernomen toen de fout was opgemerkt. "De meeste pakketten zijn weer terug", zegt een woordvoerder. "Er zijn er nog vijf zoek." Eén daarvan is het pakket dat Maartje Bakker kreeg.

Ze heeft verschillende keren contact gehad met Aegon nadat ze het pakket ontvangen had. Maar dat heeft er in zes weken tijd niet toe geleid dat Aegon het pakket is komen halen. "Dat is ten onrechte niet gebeurd", zegt de woordvoerder. "Zo nodig zouden we koeriers inzetten."

Voorzitter Jan Maarten Slagter van de Vereniging Effecten Bezitters spreekt van een ongekende slordigheid van Aegon. De manier waarop Aegon gereageerd heeft op Bakkers melding dat ze onterecht een pakket had ontvangen is volgens hem "extreem slecht".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl