Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft een Nederlandse producent van smart-tv's op de vingers getikt. TP Vision, producent van Philips tv's, verzamelt gegevens van kijkers, meestal zonder dat die dat weten en zonder hun toestemming. Dat is in strijd met de Wet bescherming persoonsgevens, zegt het CBP na onderzoek.

Met een smart-tv kunnen televisiekijkers internetten en apps gebruiken. TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over kijkgewoonten en internetgedrag. Zo weet het bedrijf welke apps de kijker gebruikt, welke gemiste uitzendingen worden opgevraagd en welke films online worden gehuurd.

Maatregelen

De gegevens worden gebruikt om de kijker op zijn persoon gerichte reclames en aanbiedingen toe te sturen.

Volgens het CBP weten de meeste mensen niet "dat hun smart-tv als het ware terugkijkt." Het college spreekt van "grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer".

Naar aanleiding van het onderzoek heeft TP Vision nu maatregelen genomen, zegt het CBP. Als over enige tijd blijkt dat TP Vision nog steeds in overtreding is zal het CBP "handhavend optreden".

TP Vison zegt alles te doen om de overtredingen aan te pakken en de wetgeving na te leven.

STER reclame