NS liet Fyra-bestelling doorgaan

Aangepast

Een week voordat de internationale Fyra-treinen van het spoor werden gehaald, bevestigde NS nog aan fabrikant Ansaldo Breda dat alle bestelde treinen afgenomen zouden worden. Dat blijkt uit een brief van NS aan de Italiaanse fabrikant die in bezit is van de NOS (.pdf).

De brief is een reactie op een schrijven van Ansaldo Breda waarin het bedrijf zegt dat niks afname van de treinen meer in de weg staat. Het Italiaanse bedrijf schrijft dat "systeemfouten" nog besproken kunnen worden in een ontmoeting later die maand, maar de Italianen willen niet garanderen dat de problemen ook worden verholpen.

Definitieve afname

NS bevestigt in een brief van 11 januari dat deze zaken niet in de weg staan van definitieve afname van alle 19 bestelde Fyra-treinen voor Nederland en Belgiƫ. En dat de problemen in de loop van "het project" worden opgelost.

De V250-treinstellen werden uiteindelijk op 17 januari van het spoor gehaald nadat er in Belgiƫ een onderdeel van een trein was afgevallen na hevige sneeuwval. Daarvoor waren er weken dat meer dan de helft van de treinreizen met de Fyra vertraging had of uitviel.

"Na het incident met de bodemplaat zijn we met een stofkam door de treinen gegaan. We vonden nog meer gebreken", zegt de NS.

Vijf jaar vertraging

De 19 bestelde treinen hadden in 2007 geleverd moeten worden, maar de bouw liep uiteindelijk ruim vijf jaar vertraging op. Over de Fyra-zaak voeren NS en Ansaldo Breda op dit moment een juridische procedure.

In een reactie op de uitgelekte brief zegt de NS dat er in januari nog geen definitief besluit was genomen over afname van de Fyra's. Wel was er "de intentie en tevens de afspraak om de volgende stap te nemen". Toen vervolgens bleek dat AnsaldoBreda de problemen niet kon oplossen, werd in juni besloten de afname af te blazen.

STER Reclame