Vervoerder besteedt uitcheckgeld

time icon Aangepast

Vervoersbedrijven besteden het geld dat overblijft doordat reizigers vergeten uit te checken.

Connexxion gebruikt het geld dat niet wordt teruggevraagd door reizigers om er de hoge kosten van de ov-chipkaart mee te dekken.

"Nodeloos ingewikkeld"

Volgens directeur Myra Koomen van Corporate Affairs van Connexxion zijn de beheerskosten van de ov-chipkaart de afgelopen jaren zo veel gestegen, dat geld van de reizigers nodig is ter compensatie van de kosten. Ze pleit voor een einde van deze werkwijze, maar zegt dat dat alleen kan als de beheerskosten van de chipkaart dalen.

"We hebben met elkaar er een nodeloos ingewikkeld systeem van gemaakt", zegt Koomen. Ze roept vervoersbedrijven en de lokale overheden op om het snel eens te worden over een duidelijker systeem.

De Connexxion-directeur kon niet zeggen hoeveel geld het vervoersbedrijf nu verdient aan niet-uitcheckende reizigers. De Telegraaf stelde vanochtend dat de vervoerders samen 30 miljoen euro verdienen aan het vergeten uit te checken door reizigers.

ANWB boos

Vorige maand zijn de vervoerders zelf een onderzoek gestart naar het bedrag dat wordt verdiend als reizigers niet uitchecken met hun ov-chipkaart. Het onafhankelijk onderzoek wordt gedaan op aandringen van de ANWB en Rover.

De ANWB is boos dat vervoersbedrijven het geld uitgeven aan de beheerskosten van de ov-chipkaart. "We hebben er meerdere malen op gewezen dat het systeem duur is", zegt directeur Guido van Woerkom. "Dat moet je betalen uit je normale operatie en niet een extra bonus vragen van je gebruiker." De belangenorganisatie vindt het vreemd dat de bedrijven niet zeggen om hoeveel geld het gaat.

Syntus

Ook streekvervoerder Syntus gebruikt geld dat reizigers niet terugvragen. Een woordvoerder weet alleen niet of het bedrijf daar winst mee maakt.

Sommige reizigers frauderen volgens Syntus door met opzet niet uit te checken. Dat doen ze bijvoorbeeld bij een reis die meer kost dan het instaptarief van 4 euro.

Andere reizigers vergeten bij een kortere reis om uit te checken en vragen geen geld terug waar ze wel recht op hebben. Syntus schrijft die kosten weg tegen elkaar, zegt de woordvoerder.

NS

NS vermoedt dat vooral reizigers die na een bus- of tramreis vergeten uit te checken, hun geld niet terugvragen. "In die gevallen gaat het bijvoorbeeld om een paar euro die je kwijtraakt als je niet uitcheckt. Bij de trein kan dat gaan om bedragen van 15 euro."

Volgens de spoorwegen is het juist nadelig dat mensen vergeten uit te checken. "Met het geld doen we niets, omdat het niet van ons is, maar het kost ons wel personeel om reizigers te helpen hun geld terug te krijgen."

Arriva

Vervoerder Arriva wil nog niet reageren op de berichten over het uitchecken.

"Er loopt nog een onderzoek naar. Dat is eind dit jaar klaar en dan komen we met een reactie", zei een woordvoerster.

STER Reclame