Een Brits bedrijf haalt deze zomer dagelijks honderdduizenden dollars op met een op het eerste oog een eenvoudig puzzelspel. Candy Crush Saga, te spelen via Facebook en op smartphones en tablet-computers, is wereldwijd een grote hit.

Hoewel het spel gratis is te spelen, verdient het bedrijf erachter, King, veel geld. Van alle iPhone-apps haalt het spel in Nederland het meeste geld op en ook in Zweden, Spanje, Canada, de Verenigde Staten en Australië is Candy Crush Saga de meest succesvolle. Dagelijks spelen meer dan zes miljoen mensen Candy Crush Saga en ze betalen gezamenlijk zo'n 475.000 euro per dag.

Niet nieuw

Heel nieuw is het spel niet. Er moet met snoepjes worden geschoven om zo drie dezelfde op een rij te krijgen. "Ze hebben een beproefd spelconcept gepakt en het nét iets opgepoetst. Wat ze goed gedaan hebben is een aantal trucjes toegevoegd", zegt game-onderzoeker David Nieborg, van de Universiteit van Amsterdam.

"Ze hebben een timer toegevoegd. Na vijf keer spelen moet je een half uur wachten. Dat wil je dan niet en dan moet je geld betalen", aldus Nieborg. Hij wijst erop dat spelers zelf reclame moeten maken voor het spel. Ze kunnen andere vrienden uitnodigen om zo verder te komen.

"Wat de meerderheid van de spelers doet, is niet betalen. Dat maakt het bedrijf niet veel uit, want die spelers maken reclame. Dan is er toch nog een aanzienlijk percentage dat wel betaalt. Als je miljoenen spelers hebt, dan gaat het heel hard."

Beïnvloeding

Nieborg maakt zich wel zorgen dat het succes van spellen als Candy Crush Sage spelmakers gaat beïnvloeden. "Dit werkt zo goed, er wordt zoveel geld mee verdiend. In spellen zul je steeds meer gaan zien dat geld verdienen leidend wordt en niet meer per se het beste of mooiste spel maken."

Het bedrijf achter Candy Crush Saga overweegt inmiddels vanwege het grote succes een beursgang.

Ook zo'n fan van Candy Crush? Of juist niet? Andere spelletjes die verslavend zijn. Deel je ervaringen op onze Facebookpagina.

STER reclame