Geld voor Duitse deel Betuwelijn

Aangepast

Voor het Duitse deel van de Betuwelijn, tussen Emmerich en Oberhausen, is geld gevonden. De aanleg van de lijn, een afstand van 73 kilometer, kost 1,5 miljard euro. Minister-president Kraft van de deelstaat Noordrijn-Westfalen en de Duitse minister van Verkeer, Ramsauer, tekenen morgen de overeenkomst over de financiering van de spoorlijn.

Het Duitse traject maakt deel uit van de Betuwelijn, die de Rotterdamse haven verbindt met het Ruhrgebied in Duitsland. Wanneer het spoor wordt opgeleverd, is nog onbekend. Het wachten is op een bouwvergunning.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur had begin van deze maand de Tweede Kamer al gemeld dat de financiering in Duitsland deze zomer rond zou komen.

Verladersorganisatie EVO noemt het verstandig dat de Duitse overheid investeert in de Betuwelijn. De Duitse investering voorkomt dat klanten van het spoorbedrijf Keyrail, de exploitant van de Betuwelijn, problemen ondervinden vanuit de Rotterdamse haven naar het achterland.

Jaren gewacht

Woordvoerder Max Philips van Keyrail klinkt ook blij. "Zeker, hier hebben we natuurlijk jaren op gewacht. Het bevordert de doorstroming. Nu gaan er wekelijks 450 treinen over de Betuwelijn, we groeien gestaag door naar 600 per week. Zeker dankzij de Tweede Maasvlakte straks. Het zou erg frustrerend zijn als de groei wordt geremd door beperkte mogelijkheden op het spoor". De Betuwelijn wordt vooral gebruikt voor vervoer van auto's, steenkool en landbouwproducten.

STER Reclame