Nog steeds te veel treinen door rood

Aangepast

De doelstelling van de spoorsector om het aantal treinen dat een rood sein negeert terug te dringen, is niet gehaald. In 2004 werd afgesproken dat dat jaarlijks maximaal 133 keer mag gebeuren.

In de eerste helft van dit jaar zijn al tachtig treinen door rood gereden, blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Als deze trend doorzet staat de teller aan het eind van het jaar op 160.

Ook vorig jaar, toen 173 treinen door rood reden, werd de doelstelling niet gehaald. In 2012 was er zelfs sprake van een stijging van 11 procent ten opzichte van 2011, toen 155 treinen niet stopten voor een rood sein.

Ernstig ongeluk

Vorig jaar gebeurde er nog een ernstig ongeluk bij Amsterdam toen een machinist een rood sein miste. Er viel een dode, 56 mensen raakten zwaargewond en 70 liepen lichte verwondingen op. Vier jaar geleden botsten twee goederentreinen in Barendrecht op elkaar. Een passagierstrein werd op een haar na gemist. De machinist van één van de treinen kwam om het leven.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zowel het ongeluk in Barendrecht als dat in Amsterdam onderzocht. Daaruit bleek dat machinisten te vaak een rood sein negeren en dat veiligheidssystemen soms niet ingrijpen omdat ze verouderd zijn.

Maatregelen

NS zegt in een reactie dat het aantal roodseinpassages bij het bedrijf de afgelopen jaren is gedaald. Het bedrijf zegt er alles aan te doen om die dalende trend door te zetten. Onlangs heeft NS samen met Prorail opnieuw maatregelen aangekondigd om het aantal roodseinpassages terug te dringen. Staatssecretaris Mansveld heeft daar vertrouwen in. Volgens de staatssecretaris werkt de spoorsector hard aan verbeteringen.

Zo zijn er maatregelen genomen op het vlak van veiligheidssystemen en er zijn een aantal 'mensgerichte' maatregelen ingevoerd. Machinisten mogen niet meer bellen tijdens het rijden en komen er extra waarschuwingssignalen op risicolocaties.

Ook loopt er een proef met het waarschuwingssysteem Orbit. Dat geeft een signaal af als machinisten te snel op een rood sein afrijden. Daarnaast worden dit jaar 800 seinen voorzien van een installatie die ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur een trein kan stilzetten als die een rood sein passeert.

Ook in de treinen moet het veilig zijn. Tafeltjes met scherpe randen en leeslampjes op hoofdsteunen worden op veiligheid onderzocht.

Remming

Vanaf 2016 wordt het Europese beveiligingssysteem ERTMS geïnstalleerd, dat de snelheid en remming van een trein bewaakt. Staatssecretaris Mansveld zegt de ontwikkelingen nauwlettend te blijven sturen.

STER Reclame