"Stelen De Haan erger dan Picasso"

Aangepast

De kunstwereld moet nog wennen aan het idee dat de gestolen schilderijen uit de Kunsthal in Rotterdam zeer waarschijnlijk zijn verbrand.

Kunstkenner Fred Leenman vindt het in het bijzonder jammer dat een zelfportret van de Kampense schilder Meyer de Haan uit 1890 niet meer bestaat.

'Geen meesterwerk'

De zeven gestolen schilderijen en pasteltekeningen maakten deel uit van de Triton Collectie en de Kunsthal had de werken in bruikleen.

Een gestolen schilderij van Picasso en een pastel van Monet zijn volgens Leenman wat kleinere werken. "En de gestolen Matisse is wel aardig, maar geen meesterwerk."

24 doeken

'Autoportrait' van Meyer de Haan is een "vroeg-modern" werk met "intense en directe kleuren", zegt de kunstkenner. De joodse schilder uit Kampen, die bevriend was met de gebroeders Van Gogh, werkte samen met Gauguin.

"Het is heel erg zonde dat dit mooie zelfportret er niet meer is. Picasso maakte uiteindelijk één schilderij per dag, maar van Meyer de Haan zijn maar 24 doeken bewaard gebleven."

10 miljoen

Leenman vermoedt dat de gestolen werken een waarde hebben van zo'n 10 miljoen euro. "Tot mijn verbazing werden aanvankelijk andere bedragen genoemd. Dat heeft de dieven alleen maar in paniek kunnen brengen."

Het is voor een museum moeilijk om collecties te beveiligen, zegt de kunstkenner. "Je moet een collectie bewaren voor de toekomst en tegelijk laten zien aan het publiek. In dit geval heeft de Kunsthal er in overleg met de eigenaren voor gekozen om de werken zo op te hangen dat ze vanaf de straat waren te zien."

'Winkeldiefstal'

Leenman, die conservator is geweest in het Van Gogh-Museum, vermoedt dat de Kunsthal is beroofd door "boefjes" en niet door grote criminelen.

"Het leek meer op een winkeldiefstal dan een museumroof."

De Rotterdamse familie Cordia is eigenaar van de gestolen doeken. De familie zegt in NRC Handelsblad dat ze het "eeuwig zonde" vindt dat de kunstwerken "er naar alle waarschijnlijkheid" niet meer zijn.

STER Reclame