Ziggo is een publiciteitsoffensief tegen glasvezel begonnen. Volgens de kabelaar krijgen mensen onterecht te horen dat het huidige kabelnetwerk niet toekomstbestendig is.

In gebieden waar Ziggo actief is en er overwogen wordt om op korte termijn glasvezel aan te leggen, verspreidt het bedrijf folders, hangt het reclameposters op en worden mensen aangesproken om niet voor glasvezel te kiezen.

Glasvezel-aanbieders voeren juist campagne om zo veel mogelijk mensen zich te laten inschrijven voor glasvezel. Als 30 procent van de bewoners zich inschrijft, gaat de aanleg van glasvezel namelijk door.

Overbodig

Volgens glasvezelbedrijf Reggefiber is glasvezel 'het netwerk van de toekomst' en wordt dankzij de techniek 'alles anders en beter'.

Ziggo gaat nu fel in de tegenaanval. "Glasvezel is overbodig. Met kabel bent u even goed voorbereid op de toekomst als met glasvezel", stelt het bedrijf in folders. Ziggo verwijst daarbij naar onderzoek van de Consumentenbond.

Sneller

"We vinden de boodschap van Reggefiber misleidend. Ons internet is op dit moment vaak veel sneller dan dat van glasvezel", zegt Erik van Doeselaar van Ziggo. Hij zegt dat Ziggo al vaker tegen Reggefiber heeft geklaagd over de communicatie.

"Iedereen mag zelf weten of ze overstappen of niet, maar we zeggen alleen wel: 'Het internet zal met glasvezel niet beter zijn dan dat wat je nu hebt'", aldus van Doeselaar.

Eigen verhaal

Zo'n 1,5 miljoen huishoudens zijn inmiddels aangesloten op glasvezel. Analistenbureau Telecompaper denkt dat als de groei doorzet er in 2017 3,5 miljoen huishoudens verbonden zijn met het glasvezelnetwerk.

Reggefiber wil niet reageren op het publiciteitsoffensief van Ziggo. "Wij concentreren ons liever op ons eigen verhaal", aldus een woordvoerder.

STER reclame