NOS Nieuws Buitenland Aangepast

Boetes voor uitzenden 'Taksim'

Vier Turkse tv-zenders die verslag deden van de rellen op het Taksimplein in Istanbul, hebben een boete gekregen. De zenders hebben volgens de Turkse toezichthouder schade toegebracht aan de "lichamelijke, morele en mentale ontwikkeling van de jeugd".

Het gaat om de relatief kleine zenders Halk TV ('Volkstelevisie'), Ulusal, Cem en EM. Het is niet duidelijk hoe hoog de boete is.

Halk TV, dat tot drie jaar geleden financiële steun kreeg van de grootste oppositiepartij, toonde 24 uur per dag beelden van het Taksimplein en andere plaatsen in Istanbul waar tegen premier Erdogan werd gedemonstreerd. Dat kwam de populariteit van de zender ten goede. Halk TV was al eerder gewaarschuwd, vanwege een filmpje waarin Erdogan vernederd zou worden.

Pinguïn

Grote tv-stations, zoals CNN Türk en de publieke zender TRT, deden nauwelijks tot geen verslag van de demonstraties en ongeregeldheden op het Taksimplein.

NOS-correspondent Bram Vermeulen zegt dat CNN Türk op het hoogtepunt van de protesten tegen Erdogan een documentaire over pinguïns uitzond. "De pinguïn is daardoor uitgegroeid tot het symbool van de censuur", zegt hij.

STER reclame