Minister Schultz van Infrastructuur denkt dat de praatpalen langs de snelweg op termijn kunnen verdwijnen.

Op Kamervragen antwoordde ze dat het mobieltje, en op den duur ook andere E-systemen, in de toekomst effectiever, efficiënter en vooral veiliger zullen zijn om incidenten op het hoofdwegennet te melden.

Rijkswaterstaat zal daartoe in overleg met de ANWB een toekomstperspectief uitwerken. Met de ANWB loopt tot 2018 een overeenkomst voor het onderhoud van de palen en de verwerking van de gegevens.

Batterijen

In 1987 werden nog 193.000 oproepen gedaan via een paal, vorig jaar waren dat er 39.655, een daling van bijna 80 procent. Het aantal oproepen via de paal was 2,5 procent van het totaal.

Er staan 3323 praatpalen langs de door Rijkswaterstaat beheerde A- en N-wegen. Het onderhoud van de buitenkant van de praatpalen kostte vorig jaar 40.000 euro.

Het vervangen van de batterijen in een praatpaal, eens in de vijf jaar, kost eens in de vijf jaar 300.000 euro voor alle praatpalen samen.

E- en B-call

Naast het mobieltje, dat nu het meest wordt gebruikt, verwacht de minister dat in de toekomst het inroepen van hulp ook steeds meer via E-call en B-call zal plaatsvinden.

E-call is het noodsysteem, ingebouwd in de auto, dat automatisch de nooddiensten waarschuwt bij een aanrijding. Dit systeem wil het Europees Parlement vanaf 2015 verplichten.

B-call waarschuwt autobedrijven automatisch wanneer de auto pech heeft of toe is aan onderhoud.

STER reclame