"Geef ons beltegoed terug!"

Aangepast

De Consumentenbond eist van telecomproviders dat ze ongebruikte belminuten, sms'jes en data minimaal een jaar houdbaar maken. Volgens de bond vervalt maandelijks 68 miljoen euro aan beltegoed.

"Dat is een absurd bedrag, wat het gevolg is van de belachelijke regel dat je je tegoed vaak binnen een maand moet opmaken en anders ben je het kwijt. Terwijl je er gewoon voor hebt betaald! Een pot pindakaas hoef je na een maand ook niet in te leveren als hij nog niet helemaal leeg is", aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Overschot

Uit onderzoek dat de bond heeft laten doen blijkt dat ongeveer 15 procent van de belminuten, 17 procent van de sms'jes en 16 procent van de MB's aan data niet worden opgemaakt.

Vaak kiezen mensen voor een iets te ruime bundel. Als ze dan een maand toch meer gebruiken dan ze hebben ingekocht, betalen ze vaak een hoger tarief.

Prijs

In een reactie zegt Vodafone dat de prijs van een bundel onlosmakelijk verbonden is met beperkte houdbaarheid van de belminuten, sms'jes en data. Als Vodafone die houdbaarheid zou verlengen dan zou de prijs dus ook hoger worden. Daarnaast is volgens het bedrijf de netwerkbelasting beter te voorspellen bij een beperkte houdbaarheid.

Een woordvoerder van KPN heeft hetzelfde bezwaar: "Een provider reserveert ruimte op het netwerk voor het toekomstig gebruik van de klant. Hoe meer er een beroep op het netwerk wordt gedaan (en dus hoe meer belminuten, sms'jes of MB's er worden verbruikt), hoe meer een klant betaalt. Het langer vasthouden van een tegoed is kostbaar." KPN zegt daarnaast dat klanten maandelijks gratis de grootte van hun bundel kunnen aanpassen om in te spelen op veranderend gebruik.

T-Mobile wilde niet reageren.

STER Reclame