De problemen vandaag met het betalingsverkeer van de banken zijn het gevolg van een aanval met enorme hoeveelheden data. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gaat het om een DDoS-aanval op de banken.

De NVB benadrukt dat het niet gaat om een hack. De veiligheid van het internetbankieren, het mobiel bankieren en van iDEAL zou niet in gevaar zijn geweest. Er zijn volgens de banken geen rekeningen ingezien of geplunderd.

Een DDoS-aanval is een cyberaanval waarbij grote aantallen computers worden ingezet om servers te bestoken en zo te overbelasten, waardoor websites onbereikbaar worden.

Toegang beperken

Volgens de NVB houden de banken de DDoS-aanvallen nauwlettend in de gaten. Ze beperken waar nodig de toegang tot hun internetsites.

Vandaag konden klanten van de Nederlandse banken urenlang niet betalen met iDEAL. Klanten van ING konden daarnaast ook niet internetbankieren en mobiel bankieren. De NVB stelt dat alle problemen het gevolg waren van de DDoS-aanvallen en dat ook buitenlandse banken er last van hadden.

Problemen

De grote Amerikaanse banken hebben ook al weken last van problemen met internetbankieren door aanhoudende cyberaanvallen. Er werd vanmiddag gesteld dat die problemen losstaan van de problemen in Nederland.

Sinds het begin van de avond werkt het Nederlandse betalingsverkeer weer volledig. Consumenten kunnen geld opnemen en betalen via de pinautomaten, stelt de NVB.

STER reclame