Consumenten iets minder somber

time icon Aangepast

In maart is het consumentenvertrouwen een fractie minder somber dan een maand geleden. De consumentenvertrouwensindex van het CBS komt uit op min 41. Een maand geleden werd nog een vertrouwenscijfer van min 44 gemeten, het laagste vertrouwen sinds de metingen begonnen in april 1986.

Consumenten hebben ietsjes meer vertrouwen, maar het houdt per saldo absoluut niet over. De bereidheid om de komende tijd grotere aankopen te doen, zoals wasmachines, televisies, meubels, een nieuwe keuken of een auto, is nog steeds bijzonder klein.

Koopkracht

Het consumentenvertrouwen is al ruim vijf jaar lang negatief en is één van de redenen dat de economie maar niet wil aantrekken en herstellen. Mensen zijn onzeker en voorzichtig en huishoudens geven daarom niet makkelijk geld uit.

Consumenten voelen de bezuinigingen, zien hun koopkracht dalen en zijn met de oplopende werkloosheid wellicht minder gerust over hun financiële situatie in de nabije toekomst.

STER Reclame