Door correspondent Tim de Wit

Berlijn hangt opnieuw een grote schadeclaim boven het hoofd vanwege de uitgestelde opening van de nieuwe luchthaven. 150 veelal kleine ondernemers klagen steen en been en hebben de hulp van advocaten ingeroepen om een schadeclaim van miljoenen in te dienen.

Velen van hen hadden tonnen geïnvesteerd in een restaurant of winkel in één van de nieuwe terminals, maar omdat de opening van luchthaven BER voor onbepaalde tijd is uitgesteld, is het maar de vraag of zij die investering te boven komen.

Forse rente

Gregor Klässig heeft een klein visrestaurant op het treinstation Friedrichstrasse in Berlijn. Het uitbreiden naar een prachtig paviljoen op de nieuwe luchthaven was voor hem een droom. Hij leende 250.000 euro bij de bank en legde zelf 150.000 euro in. Klässig maakte onlangs stiekem deze beelden met een kleine camera in de nieuwe luchthaven. Pers wordt er al tijden niet meer toegelaten.

Te zien is dat het restaurant zo goed als klaar is. Met een paar kleine handelingen kan Klässig aan de slag. Alleen koopt hij er niets voor zolang het vliegveld nog niet open kan.

"Ik word er droevig van als ik dit zie. We voelen ons in de steek gelaten door de politiek. Ons was beloofd dat we hulp zouden krijgen, maar niemand helpt ons. Schandalig", zegt hij. Over zijn lening betaalt hij nu forse rente, zonder dat hij kans ziet er iets op terug te verdienen. Daar lijdt nu zijn andere restaurant onder.

Verantwoordelijkheid

Of neem de shuttle bus service van Karsten Schulze. 800.000 euro investeerde hij in een aantal gloednieuwe bussen, die passagiers vanuit de stad naar de luchthaven hadden moeten brengen. Maar zijn bussen staan stil. De bussen verkopen heeft geen zin, dan zou hij al een verlies van zeker 1,5 ton moeten nemen.

Wellicht nog twee jaar wachten tot de luchthaven opengaat? Ook dat is voor Schulze geen optie. Hij zit met de handen in het haar. "Ik vraag me af waar de leiding van de luchthaven eigenlijk voor wordt betaald. Want verantwoordelijkheid dragen en nemen doet men overduidelijk niet", zegt hij.

4,3 miljard euro

Prioriteit hebben de zorgen van de winkeliers in elk geval niet; het bestuur, de stad Berlijn en de deelstaat Brandenburg maken zich momenteel vooral druk om de verder oplopende kosten. Die zijn in de afgelopen jaren al verdubbeld van 2 naar minimaal 4,3 miljard euro. Elke maand dat het langer duurt voordat de luchthaven opengaat, komt daar nog eens 15 miljoen euro bij.

STER reclame