De politie zegt dat er na de groepsverkrachting maatregelen zijn genomen, maar daar geloven Indiase vrouwen niks van. Daarom nemen ze in New Delhi zelf maar maatregelen, zodat ze toch veilig over straat kunnen.

"Het is geen geheim dat New Delhi onveilig is voor vrouwen. Dat wisten we eigenlijk altijd al, maar de verkrachting heeft een grote impact gehad", zegt Sunanda Jalote, een 18-jarige studente die besloten heeft zelfverdedigingslessen te nemen, tegen Reuters. "Het zelfvertrouwen van vrouwen in de stad heeft een flinke deuk opgelopen. We willen gewoon dag en nacht de straat op kunnen, zonder ons onveilig te voelen."

Sunanda is niet de enige die zelfverdedigingslessen neemt, want volgens sportinstructeur Ankur Sharma is het aantal aanmeldingen met 40 procent gestegen. Het gaat voornamelijk om vrouwen tussen de 18 en 35 jaar oud. De zelfverdedigingslessen worden ook aangevraagd door bedrijven waar veel vrouwen 's avonds werken.

Uit een enquête onder 2500 vrouwen bleek dat 80 procent van de vrouwen die bij die bedrijven werken, eerder naar huis gaat. Ze durven geen openbaar vervoer te gebruiken in het donker.

Taxi's

Om zo min mogelijk met het openbaar vervoer te moeten reizen, boeken de vrouwen veel vaker een taxi. Maar wel een met een vrouwelijke chauffeur. Dat kan bij Saksha Cab Services, waar alleen maar vrouwen werken. Het aantal boekingen steeg deze maand met 35 procent.

Toch kunnen lang niet alle vrouwen taxi's of zelfverdedigingslessen betalen. Zij grijpen naar een goedkopere oplossing, die net zo effectief kan zijn: pepperspray. Volgens winkeliers in het centrale winkelcentrum Connaught Place vliegen de bussen over de toonbank. Ze verkopen na de verkrachting ongeveer vijf keer meer pepperspraybussen.

24/7 hulplijn

De autoriteiten van New Delhi hebben na de verkrachting van de 23-jarige studente verschillende maatregelen aangekondigd, zoals een speciale hulplijn voor vrouwen in nood, die 24 uur per dag beschikbaar is. Bedrijven krijgen daarnaast instructies over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun werknemers veilig thuis komen. Ook komt er meer politie op straat en worden dronken bestuurders harder aangepakt.

Door: Maarten

STER reclame