Babyvoedingfabrikant Friso roept supermarkten op om een beperkte hoeveelheid babyvoeding in de schappen te zetten. Daarmee wil het bedrijf voorkomen dat Chinezen massaal supermarkten leegkopen.

In China is al tijden grote vraag naar westerse babyvoeding, vooral melkpoeder, sinds het schandaal met vergiftigde babymelkpoeder. In 2009 werd bekend dat het Chinese zuivelbedrijf Sanlu de schadelijke stof melamine had toegevoegd aan de voeding. Zes baby's stierven daardoor.

Sindsdien kopen Chinese handelaren massaal in het westen babyvoeding op en sturen alles naar hun land. Fabrikant Friso vindt dat daar een eind aan moet komen door de schappen niet meer vol te zetten en een flink deel op te slaan in de magazijnen.

Achter uit de winkel

Als klanten dan om babymelkpoeder vragen, kan die achter uit de winkel worden gehaald. Dan is er tenminste controle op de verkoop, zegt de fabrikant. Die verwacht overigens dat de grote vraag uit China tijdelijk is. "In Australië hebben ze alles al opgekocht en dan zoeken de Chinezen naar nieuwe locaties om de babyvoeding weg te halen", zegt de fabrikant.

Concurrent Nutricia zegt dat haar producten op dit moment nog niet massaal door Chinezen worden gekocht. De verkoop naar China is wel enkele procenten gestegen.

Het bedrijf staat niet achter het voorstel van Friso om de schappen desnoods leeg te houden. Nutricia ziet er meer in om per klant maximaal vier blikken babymelkpoeder te verkopen.

Winkelwagens vol

Bovendien moeten supermarkten volgens Nutricia Chinezen wegsturen, die met winkelwagens vol bij de kassa verschijnen. "Een goede manager houdt dat af en verwijst zo'n klant door naar de groothandel".

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel kan niet zeggen of Nederlandse supermarkten al gehoor hebben gegeven aan de oproep van Friso. "Uiteraard zijn de supermarkten er niet voor massale inkoop. Daar heb je de groothandels voor".

De brancheorganisatie van supermarkten ziet ook niets in het voorstel om de schappen leeg te houden. Het CBL deelt de mening van Nutricia dat het beter is om een maximum te stellen aan de hoeveelheid babyvoeding die een klant mag kopen.

Super en drogist

Supermarkten Jumbo en Albert Heijn houden de schappen voor melkpoeder niet leeg. Beide ketens zeggen dat er geen grotere vraag naar de babyvoeding is. Klanten van de Jumbo mogen maximaal vijf verpakkingen meenemen. Bij de Albert Heijn geldt geen limiet.

In sommige winkels van DA, Kruidvat en Trekpleister hangen bordjes met een limiet. Volgens de drogisten dreigt er geen tekort aan melkpoeder en zijn de schappen gewoon gevuld.

STER reclame