Het verhogen van de snelheid van treinen bij stations is levensgevaarlijk. Dat zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor.

Bij een aantal drukke stations rijden treinen 40 kilometer per uur, zoals bij Utrecht en Amsterdam. Die snelheid wordt in de komende jaren verhoogd naar bijvoorbeeld 60 of 80. Berghuis zegt dat de gevolgen noodlottig kunnen zijn als er een botsing is bij deze hoge snelheden. Volgens ProRail zijn er al veel stations waar veel harder mag worden gereden, tot zelfs 140 kilometer per uur

De bestuurder spreekt namens een groep bezorgde machinisten. "Het Nederlandse spoor is net een bananenrepubliek met een kerncentrale", zegt een van hen in de Volkskrant. NS en ProRail richten zich volgens de machinisten te veel op méér treinen met minder vertraging, maar te weinig op de controle van de veiligheid van de treinenloop.

Treinbotsing Amsterdam

Volgens FNV Spoor schrokken veel machinisten van het verslag van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de treinbotsing in april vorig jaar in Amsterdam. Bij die botsing kwam één persoon om en raakten 190 mensen gewond.

De raad hekelt in het verslag de gebrekkige veiligheidsstructuur bij zowel de NS als ProRail en de inspectie.

NS en ProRail laten in een gezamenlijke reactie weten dat de snelheid bij stations alleen wordt verhoogd als er op termijn zonder veel wissels kan worden gereden. "Daardoor wordt het spoor nog veiliger". Ook zeggen de bedrijven in gesprek te zijn met het personeel dat zich zorgen maakt.

STER reclame