"Er moet een betere methode komen om de zuinigheid van auto's te testen", dat zegt Helma Neppérus van de VVD. Ze reageert daarmee op het nieuws dat auto's ruim 35 procent meer brandstof verbruiken dan in de brochure wordt beloofd.

Volgens Neppérus is het de bedoeling dat de komende tijd minder auto's subsidie krijgen: "Als nu blijkt dat een auto in de praktijk niet zuinig is, dan moeten we een nieuwe methode ontwikkelen".

Tankpassen

Auto's die op papier het zuinigst zijn, blijken in de praktijk het meest van de fabrieksopgave af te wijken. Dat blijkt uit cijfers van Travelcard, een bedrijf dat tankpassen levert voor de zakelijke markt. Het deed onderzoek op verzoek van de NOS.

Neppérus gaat staatssecretaris Weekers, ook van de VVD, om opheldering vragen.

"Toen het criterium van CO2-uitstoot werd ingevoerd, wist niemand iets beters", aldus Neppérus. "Wel werd afgesproken om voor 2015 te kijken of het criterium goed werkt. Je moet als overheid alleen heel zuinige auto's stimuleren.

STER reclame