NOS NieuwsAangepast

Horeca kan 'wiebelproof'

Door Jeroen Schutijser

Slechts 20 procent van de ondernemers in de horeca heeft zijn omzet het afgelopen jaar zien stijgen. Een knappe prestatie in crisistijd. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) groeit het verschil tussen vernieuwende ondernemers en degenen die het wel geloven. "Die laatste groep leunt achterover en denkt dat de crisis vanzelf wel overwaait", zegt Lodewijk van der Grinten, algemeen directeur van KHN. "Nou, niet dus. Die groep redt het niet."

Vuurtje

Innovaties, daar draait het volgens de brancheorganisatie om. Op de vandaag begonnen horecabeurs Horecava in de RAI kunnen de ondernemers ideeën opdoen om hun gasten aangenaam te verrassen.

Een greep uit de tentoongestelde vindingen:

De foodiebag om voedselverspilling tegen te gaan. Het is een kartonnen 'zak' met een zogenoemde lepel-clip, waarmee de gast kan aangeven dat hij het overgebleven eten (vooral vlees en vis) mee wil nemen. Volgens de jury van de innovatieprijs "een sympathiek statement over het actuele thema voedselverspilling". In de horeca wordt jaarlijks 50.000 ton voedsel weggegooid.Een anti-wiebeltafel. Een oplossing voor wiebelende terrastafels. De vier 'tenen' van het stalen onderstel stellen zich vanzelf bij het neerzetten, waardoor ze op een oneffen ondergrond toch stevig staan. Een mobiele bakker voor pizza's uit een originele houtoven. Het vuurtje wordt opgestookt tot 400 graden, waardoor de pizza's in een aantal minuten klaar zijn. Een wereldprimeur, zegt de ondernemer. Een automaat voor verse soep als alternatief voor een mengsel van heet water en een zakje met een onduidelijke inhoud. Dikke verse soep dus met natuurlijke ingrediënten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl