NOS NieuwsAangepast

Meer meldingen advertentiefraude

Er komen steeds meer meldingen binnen van acquisitiefraude, het onder valse voorwendselen verkopen van advertenties. Het aantal is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, van 11.000 naar bijna 25.000. De cijfers zijn bekendgemaakt voorafgaand aan overleg tussen MKB Nederland en een aantal internetbedrijven.

Volgens MKB Nederland maakt onder andere Telefoongids.com zich schuldig aan acquisitiefraude door klanten te werven door medewerkers zich te laten voordoen als KPN-medewerkers. Hierover zouden al duizenden klachten zijn binnengekomen bij het steunpunt. Naast Telefoongids.com zijn ook Holland Internet Group en Infosite aangeklaagd.

Beperkte oplage

Ondernemers worden ook vaak uitgenodigd om advertenties te plaatsen in personeelsbladen of in puzzelboekjes. In de praktijk blijken deze uitgaven een zeer beperkte oplage te hebben of niet bij de doelgroep onder de aandacht te worden gebracht.

Volgens het Steunpunt Acquisitiefraude, dat klachten verzamelt en ondernemers juridisch advies geeft, is het aantal klachten onder meer gestegen omdat ondernemers veel sneller doorhebben dat ze mogelijk worden opgelicht. Toch zijn de geregistreerde meldingen slechts het topje van de ijsberg, omdat gedupeerde bedrijven vaak geen melding doen. Ook belanden meldingen vaak bij advocaten en verzekeraars en niet altijd bij het steunpunt.

Angst

De schade bij ondernemers wordt geschat op zo'n 400 miljoen euro per jaar. Een van de gedupeerden is Charles Serviss. Hij had als zzp'er een bedrijf aan huis om kinderen met autisme te helpen. "Het ging allemaal heel snel", zo vertelt hij naast een stapel facturen van incassobureaus. "Het begon met telefoontjes, ik dacht een paar goedkope advertenties te kopen om mijn bedrijf te promoten, maar ik bleek aan een contract vast te zitten. Dit heb ik nooit gewild".

Serviss betaalde jarenlang duizenden euro's aan verschillende internetbedrijven en ging zelfs failliet. Nu probeert hij het geld terug te krijgen. Serviss heeft getwijfeld aan een stap naar de rechter, maar besloot dat nu toch te doen. "Ik heb gehandeld uit angst, maar ben nu strijdvaardig. Wie het laatst lacht, lacht het best."

Werkwijze

De advocaat van een drietal internetbedrijven, waaronder Telefoongids.com, benadrukt dat zijn cliënten zich niet schuldig maken aan misleiding of onrechtmatig handelen. In een brief aan de NOS schrijft advocaat Thomas van Vugt: "Aan de werkwijze mankeert niets. Ondernemers worden op een correcte manier benaderd". Medewerkers krijgen een interne opleiding en worden geïnstrueerd over wat wel en niet is toegestaan.

Ook zou het aantal klachten over de internetbedrijven niet hoger zijn dan dertig. De klachten van het steunpunt "zijn nooit onderbouwd en zeker niet ingebracht in deze gerechtelijke procedure". Ook benadrukt de advocaat dat de internetbedrijven zelf allerlei acties ondernemen om acquisitiefraude te bestrijden.

De internetbedrijven dreigen met een dwangsom als MKB Nederland hen als malafide blijft omschrijven in de media.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl