NOS NieuwsAangepast

Bank stelt klant te weinig centraal

Banken stellen de klant nog niet genoeg centraal, al hebben ze wel veel vooruitgang geboekt. Dat concludeert de commissie die kijkt of banken de Code Banken naleven.

De Code Banken werd in 2009 opgesteld in de nasleep van de kredietcrisis, toen veel mensen het vertrouwen in banken verloren. Banken moeten het belang van de klant centraal stellen, is de belangrijkste boodschap van de code. Ook moeten ze paal en perk stellen aan excessieve beloningen en zorgen dat ze niet teveel risico lopen.

Volgens de Monitoring Commissie Code Banken is het centraal stellen van de klant wel doorgedrongen tot de kernwaarden van banken, maar is voor "het werkelijk centraal stellen van de klant een wezenlijke verandering binnen banken nodig". Daarom moeten banken nog meer stappen zetten op dit gebied.

Risico's

De commissie constateert verder dat banken hun risico's beter beheersen. Ook houden ze zich bijna allemaal aan de beloningsregels, waarbij het variabele deel van het salaris niet meer mag zijn dan het vaste deel.

Het is een gemiste kans dat klanten niet op de hoogte zijn van de verbeteringen binnen de bank, stelt de commissie. Daardoor is het vertrouwen in de bankensector nog altijd laag.

Branchevereniging NVB zegt in een reactie zich te realiseren dat "verdere stappen nodig zijn" om het vertrouwen te herstellen. De NVB gaat daarom gesprekken voeren met "maatschappelijke partijen," zoals de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl