NOS NieuwsAangepast

The Hobbit-hysterie in Nieuw-Zeeland

In Nieuw-Zeeland gaat vandaag de eerste Hobbit-film in première en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Nieuw-Zeelanders buitelen over elkaar heen om een graantje mee te pikken van het circus. Onze correspondent, Robert Portier, proeft de sfeer.

"Waarmee kan ik u van dienst zijn?" Voor mij staat een vrouw met enorm harige voeten. Gekleed in ouderwetse boerenkleding, compleet met een wit kapje en een paar elfenoren, lijkt ze zo weggelopen uit The Hobbit. De de lokale VVV is al helemaal in de Middle Earth-sfeer.

The Hobbit is deze dagen overal in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Dat begint al op het moment van arriveren: de bagageband op de luchthaven is omgetoverd tot een Hobbit-decor. In de stad zelf wapperen op elke straathoek vlaggen met portretten van de hoofdrolspelers en elke derde winkel heeft een poster tegen het raam geplakt.

Miljoenen dollars

De stad gaf meer dan een miljoen dollar uit aan het uitrollen van de rode loper. Om maximale publiciteit te genereren is de stad deze week officieel van naam veranderd: Wellington heet nu Middle of Middle Earth.

Nieuw-Zeeland investeerde in totaal 100 miljoen dollar in de The Hobbit-film, in de hoop daar op de langere termijn de vruchten van te plukken op het gebied van toerisme. Sowieso is dat een belangrijke sector in Nieuw-Zeeland: het levert bijna tien procent van het nationaal inkomen op, plus veel werkgelegenheid.

Dat geld is elke cent meer dan waard, zegt burgemeester Celia Wade-Brown zich maar al te goed. De ogen van de wereld zijn op Wellington gericht. "Een unieke kans om onze stad te promoten.

Pal voor de Embassy-bioscoop staat een groep Amerikanen. Ze zijn speciaal voor de première gekomen en willen niets missen van het spektakel. Met aanstekelijk enthousiasme doet Ashley Queen haar verhaal. De Amerikaanse is "super excited". De 4,5 uur durende tour langs de studio's en verschillende filmlocaties kan ze dromen.

Hoge verwachtingen

The Hobbit is business, big business. Na Lord of the Rings werd Nieuw-Zeeland kwamen toeristen massaal de fantastische landschappen bekijken. Toeristen die (mede) door Lord of the Rings kwamen brachten 140 miljoen euro per jaar binnen.

De verwachtingen onder de Nieuw-Zeelanders zijn dan ook hoog: The Hobbit moet het commerciële succes van de Lord of the Rings evenaren. Er zijn herdenkingsmunten, postzegels van alle hoofdrolspelers, poppen, hobbitvoeten en elfenoortjes. In de souvenirwinkel in Queenstown hangen in een vitrine grote zwaarden. Ze kosten 800 euro per stuk. Volgens de eigenaar kocht iemand afgelopen week drie zwaarden en twee helmen.

Dat het een succes wordt, daar twijfelt helemaal niemand aan. "Het is meer dan een film, het is een soort geloof", zegt een Nieuw-Zeelander. "Mensen zullen blijven komen, hoe het ook uitpakt aan de bioscoopkassa's."

Door: Robert Portier

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl