NOS NieuwsAangepast

44 miljoen hackpogingen Israëlische websites

Sinds de luchtaanvallen vorige week zijn begonnen in de Gazastrook, zijn er 44 miljoen pogingen gedaan Israëlische overheidswebsites te hacken. Dat zegt de Israëlische regering. Zij zeggen dat maar één poging succesvol was, waardoor de pagina voor tien minuten op zwart ging. Anonymous zegt dat ze ruim 700 Israëlische websites hebben gehackt sinds de aanvallen.

Volgens Israël waren de meeste aanvallen gericht op defensiewebsites. Ruim tien miljoen pogingen waren gericht op de website van de president, zeven miljoen op websites van het ministerie van Buitenlandse Zaken en drie miljoen op de website van de premier.

De Israëlische minister van Defensie laat weten dat zij goed voorbereid zijn op de hacks. "We plukken nu de vruchten van onze investeringen in gecomputeriseerde defensiesystemen in de afgelopen jaren", zegt hij tegen Reuters. "De computerdivisie van het ministerie zal de verschillende hackpogingen blijven blokkeren".

Anonymous

Op Twitter laat Anonymous weten dat ze hebben geknoeid met ruim 700 Israëlische overheidswebsites. Ze hebben een lijst bijgehouden met de gehackte websites. Daarnaast riepen ze andere hackers op om te helpen met het hacken en ontoegankelijk maken van Israëlische overheidswebsites.

De meeste gehackte websites gingen op zwart of vertoonde pro-Palestijnse afbeeldingen en teksten.

Twitterleger

Al eerder bleek dat het Israëlische offensief ook een social media-offensief is. "De oorlog vindt plaats op drie fronten. De eerste is fysiek, de tweede is in de wereld van sociale netwerken en de derde is de cyberwereld.", zegt Carmela Avner, hoofd Communicatie van Israël.

De woordvoerder van het Israëlische leger, Avital Leibovich, zei eerder tegen de Associated Press dat er in de afgelopen vier jaar dat Israël en Hamas vechten, ook een online oorlogsgebied is ontstaan. Ze geeft ook leiding aan de interactieve media-afdeling van het Israëlische leger. Op die afdelingen werken 30 professionele schrijvers en ontwerpers aan alle uitingen via social media.

Door: Maarten

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl