Componist Elliott Carter (103) dood

Aangepast

In zijn huis in New York is op 103-jarige leeftijd de Amerikaanse componist Elliott Carter overleden. Hij maakte complexe klassieke muziek en was tot op hoge leeftijd actief. Na zijn 100e verjaardag componeerde hij nog veertien werken.

Hij vierde zijn 100e verjaardag in december 2008 met een gala in Carnegie Hall. Daarbij gingen zijn Interventions for Piano and Orchestra in première, maar werd ook le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky opgevoerd.

De Amerikaanse première van le Sacre du Printemps in Carnegie Hall in 1924 maakte een verpletterende indruk op hem, en bracht hem tot het besluit om componist te worden. Net als bij de première in Parijs in 1913 leidde de heidense en opzwepende 'lentewijding' tot heftige afkeurende reacties bij een deel van het publiek.

De invloed van Stravinsky is in veel werk van Carter herkenbaar.

Moeilijkste muziek

Naar eigen zeggen maakte Carter muziek die past bij een democratische samenleving. Daarmee bedoelde hij dat hij in een orkest elke musicus een individuele rol gaf. Mede daardoor is zijn muziek moeilijk om te spelen. Vooral zijn strijkkwartetten worden gerekend tot de moeilijkste muziek die ooit is gemaakt.

Zijn muziek vergt niet alleen van de uitvoerenden, maar ook van de luisteraars veel concentratie. Naar populariteit bij het grote publiek streefde hij niet. Populariteit omschreef hij als vluchtig en daardoor betekenisloos.

Volgens Carter waren Europeanen gevoeliger voor zijn muziek dan Amerikanen, omdat muziek in Europa niet puur vermaak is, maar een essentieel onderdeel van de cultuur. "Mensen doen er daar moeite voor om mijn muziek te begrijpen."

Pulitzer Prijs

Carter won in 1960 een Pulitzer Prijs voor zijn Tweede Strijkkwartet en in 1973 voor zijn Derde Strijkkwartet. Belangrijke werken van hem zijn verder onder meer het ballet Pocahontas uit 1938, Concerto for Orchestra uit 1969, A symphony of Three Orchestras uit 1976 en Boston Concerto uit 2002.

STER Reclame