NMa: consument laat geld liggen

time icon Aangepast

Consumenten laten honderden euro's per jaar liggen doordat ze te weinig rondshoppen voor financiële producten als verzekeringen, spaarrekeningen en hypotheken. Dat zegt de Nederlandse Mededingingsautoriteit.

Er bestaan grote prijsverschillen tussen de aanbieders van autoverzekeringen, internetspaarrekeningen, doorlopende kredieten en hypotheken, zegt de NMa na onderzoek.

Besparen

De NMa bekeek wat huishoudens gemiddeld uitgeven aan vijftien financiële producten en hoeveel ze daarop zouden kunnen besparen door voor goedkopere aanbieders te kiezen.

Zo kan een consument op een autoverzekering 121 euro op jaarbasis besparen door voor de goedkoopste aanbieder te kiezen in plaats van de aanbieder met een gemiddelde prijs. Bij een opstalverzekering voor een woning is het verschil 85 euro per jaar. En voor een hypotheek 384 euro per jaar.

Verschillen

De verschillen tussen de goedkoopste en duurste aanbieder zijn nog groter: 336 euro voor een autoverzekering, 154 euro voor een opstalverzekering en 816 euro voor een hypotheek.

"Zeker tijdens een economische crisis is het goed te weten dat er geld te besparen valt door te shoppen. Consumenten spelen daarnaast een cruciale rol, want door slim te shoppen, stimuleren zij de concurrentie tussen bedrijven om de gunst van de klant. Zonder druk van consumenten wordt er minder geïnnoveerd en zouden prijzen hoger zijn," zegt NMa-bestuurslid Henk Don.

STER Reclame