Volgens de politieke website Politico hebben Mitt Romney's vrouw Ann en zijn oudste zoon Tagg ingegrepen voor hij aan het eerste presidentiële debat begon. Zijn campagnestrategie werkte niet, vonden ze. Ann en Tagg drongen aan op een 'Let Mitt be Mitt'-strategie om een zachter beeld van de Republikeinse kandidaat te scheppen.

Romney's familie was gefrustreerd over de richting die zijn campagne opging, aldus Politico. Het zette geen zoden aan de dijk dat Romney zich vooral op de economie richtte en zich hard tegen Obama afzette, vonden ze. Zijn persoonlijkheid sneeuwde daardoor onder in de beeldvorming.

Assertiever

Toen interne peilingen lieten zien dat Romney in cruciale staten ging verliezen, werd het tijd voor een assertievere aanpak. De rol van campagneleider Stuart Stevens werd verkleind. Hij moest zich meer op debatvoorbereiding en adverteren richten, in plaats van op de strategie. Zoon Tagg kreeg, naar de wens van zijn moeder, een veel actievere en grotere rol in de campagne.

De ingreep werkte blijkbaar, want na afloop van het debat oordeelde de pers unaniem dat Romney beter uit de verf was gekomen dan Obama. De president zou zich hebben gedragen als een professor die een economieles geeft, terwijl Romney concrete voorbeelden gebruikte en fel van toon was. Hij viel Obama herhaaldelijk aan op zijn beleid van de afgelopen vier jaar en beloofde het zelf beter te doen.

Keerpunt

"Bij het schrijven van de geschiedenis over deze campagne, zal de familie-interventie een van de belangrijkste keerpunten in de Romney-saga blijken", schrijft Politico.

Republikeinse campagnemedewerkers herkennen zich niet in het beeld dat Politico schetst. Een woordvoerder noemt het "complete onzin".

STER reclame