De Stichting Ideële Reclame is een campagne begonnen over het thema tolerantie. Doel is "om Nederland weer trots te maken op zijn tolerantie", stelt SIRE. "Tolerantie: daar knapt Nederland van op", luidt het motto.

Uit onderzoek in opdracht van SIRE blijkt dat twee op de drie (66 procent) Nederlanders vinden dat tolerantie de belangrijkste kernwaarde van ons land is. "Tegelijkertijd vindt meer dan de helft (53 procent) dat Nederland in de afgelopen twintig jaar juist minder tolerant is geworden", zegt SIRE.

Buitenlanders

De intolerantie is volgens het onderzoek vooral gericht tegen buitenlanders en buitenlandse invloeden. Slechts 12 procent van de ondervraagden vindt dat Nederland meer asielzoekers moet opvangen. Bijna een kwart van de Nederlanders vindt dat het dragen van een hoofddoek verboden moet worden (23 procent), terwijl 9 procent het dragen van een kruisteken wil verbieden. Eén op de drie (35 procent) is voor een verbod op het bouwen van nieuwe moskeeën.

Ondanks deze uitkomsten omschrijft 94 procent van de Nederlanders zichzelf als tolerant.

STER reclame