Automobilisten vinden het niet altijd helder hoe hard er op een stuk snelweg mag worden gereden. Bij het meldpunt dat de ANWB begin deze maand opende, zijn ongeveer 2400 reacties binnengekomen.

Op 1 september werd de nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur van kracht, maar op veel wegen gelden uitzonderingen. Wat het extra verwarrend maakt, is dat niet overal steeds dezelfde maximumsnelheid geldt.

Verwarring

Soms mag er 's avonds harder worden gereden dan overdag, of gaat de maximumsnelheid omlaag als de spitsstrook open is. Dat wordt nu aangegeven door onderborden, en die leiden tot veel verwarring, concludeert de ANWB. De belangenorganisatie adviseert daarom om die onderborden weg te halen, en minder te variëren met de maximumsnelheid.

Rijkswaterstaat zegt dat de onderborden een tijdelijke maatregel zijn. Op termijn moeten er borden met lamellen komen. Dan kan met één bord duidelijk worden gemaakt hoe hard er op een stuk weg mag worden gereden.

STER reclame