Consument iets minder somber

Aangepast

Consumenten zijn iets minder pessimistisch over de economie, maar blijven somber over de eigen portemonnee. In de maand september komt de indicator voor het vertrouwen uit op min 29.

De meeste Nederlanders vinden het nog steeds niet de tijd om grote aankopen te doen. Dat betekent dat consumenten aan de zuinige kant blijven en terughoudend zijn met geld uitgeven, wat zich vertaalt in minder aankopen in winkels. De consumentenbestedingen dalen al meer dan een jaar.

Indicator

Het dieptepunt in het consumentenvertrouwen was in juni: min 40. In juli en augustus stond de index op min 32. De laatste keer dat het consumentenvertrouwen boven nul en dus positief stond, was in september 2007, dus bijna vijf jaar geleden.

Het CBS belt de eerste tien tot twaalf dagen van de maand steeds ongeveer duizend huishoudens op met vragen over hun portemonnee, hun koopbereidheid en hun beoordeling van de stand van de Nederlandse economie. Daar rolt een cijfer uit dat geldt als indicator voor het consumentenvertrouwen.

STER Reclame