Eerst was er Innocence of Muslims, de film. Toen kwam de woede van moslims, als reactie op de film. En tot slot waren er de grappen en grollen over het hele verhaal na een oproep van het Amerikaanse blad Newsweek om te reageren op alle commotie. Het blad riep de hashtag #MuslimRage in het leven om een discussie te ontketenen over de cover van het blad (zie hiernaast). Reacties kwamen er zeker. Maar niet de gewenste.

Hoe veelbesproken #MuslimRage ook is op Twitter, de bedenkers hadden niet verwacht dat het zou ontaarden in een podium voor grappenmakers. De trend werd gisteren ingezet. Op Twitter werd massaal gereageerd met opmerkingen als "No beef pepperoni in Pizzahut #MuslimRage" en "Too much pork in Angry Birds #MuslimRage". En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zo'n beetje elk denkbaar onderwerp werd tot moslimwoede gerekend.

De website Gawker deed er een schepje bovenop en publiceerde foto's van 'typische moslimwoede', zoals bellenblazende moslims, een Egyptisch peutertje met een Egyptisch vlaggetje of een koopman die een dutje doet. Bekijk ze hier.

Nuance

In de media worden de protesten tegen de film breed uitgemeten, maar er is ook een duidelijke nuance zichtbaar. Zo zei onze correspondent Sander van Hoorn al dat het gros van de moslims gewoon thuiszit en het geweld afkeurt. NRC Handelsblad kwam met een artikel met dezelfde boodschap en rekende uit hoeveel procent van de moslims kwaad op de pleinen staat: 0,0006 procent. Kortom: de protesten zijn nieuws, en de doden, gewonden en vernielingen zeker. Maar is dat beeld representatief?

Voor de lolbroeken op Twitter is de oproep tot de discussie in ieder geval reden om die niet heel serieus te nemen. In plaats daarvan wordt het beeld van de stereotype boze moslim afgezwakt door een flinke portie humor. Ook vandaag gingen twitteraars aardig los met de hashtag. Er zaten weer een aantal pareltjes tussen. We hebben er een paar op een rijtje gezet:

Door: Emil

STER reclame