'Te veel debatten deze campagne'

time icon Aangepast

Er zijn te veel debatten geweest tijdens deze campagne. Dat zeggen campagnedeskundigen, onder wie Hans Anker. In het Radio 1 Journaal zei hij dat de kiezer beter bediend wordt met maximaal drie inhoudelijke debatten, zoals in de Verenigde Staten. Ook zouden de debatten anders moeten worden ingedeeld.

"Je kunt hier spreken van debat-inflatie", zei Anker. "Zet twee politici aan tafel en het heet een debat. Het zou beter zijn om de Nederlandse kiezer op te voeden door te laten zien wat nu echt een debat is."

Er werden volgens Anker in het NOS-debat van gisteravond te veel debatvormen door elkaar gebruikt. Hij is wel positief over het stellen van vragen door kiezers. "Hoe je dan reageert als politicus is zo allesbepalend voor hoe je verder wordt waargenomen. Dat is een interactie die goed werkt op het scherm."

Debat met één thema

Ook Roderik van Grieken, directeur van het Nederlands Debatinstituut, vindt dat er te veel debatten zijn georganiseerd. "Zelfs een echte liefhebber als ik vind acht debatten in drie weken tijd te veel van het goede. Het voegt niet zoveel toe en je ziet dat in die debatten telkens dezelfde thema's terugkomen. Je kunt van de lijsttrekkers niet verwachten dat ze dan steeds met iets nieuws komen."

Van Grieken pleit ook voor drie, vier debatten met elk een eigen thema. Bijvoorbeeld één over de zorg, één over de crisis en één over Europa.

Kiezer beter bedienen

D66-lijsttrekker Alexander Pechtold zei in het Radio 1 Journaal dat hij dat ook wel een goed idee vindt. Hij wil dat de journalistiek en de politiek gaan nadenken over hoe ze de kiezer beter kunnen bedienen. "Daarin hebben we samen een verantwoordelijkheid".

Jolande Sap van GroenLinks wil juist meer debatten, ook omdat haar partij door de slechte peilingen niet altijd werd uitgenodigd. "Ik heb ze gemist deze keer, maar het zou wel een goed idee zijn om politici onder de grill te leggen bij praatprogramma's die wat meer tijd hebben."

STER Reclame