Boeren boos op AH vanwege brief

time icon Aangepast

LTO Nederland, de brancheorganisatie voor boeren, tuinders en telers, is verontwaardigd over de kortingen die Albert Heijn afdwingt. Fabrikanten en ondernemers in de agrarische sector hebben een brief van Albert Heijn gekregen. Daarin zegt de supermarktketen dat het besloten heeft minder voor de producten te betalen.

LTO Nederland denkt dat vooral ondernemers in de groente- en glastuinbouw hier last van krijgen. Zij leveren vaak direct aan supermarkten.

"Ik vind de kortingseis werkelijk te gek voor woorden", zegt LTO-voorzitter Albert Jan Maat. Hij vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naar de kortingseis van Albert Heijn moet kijken.

Stoer doen

Ook de FNLI, branchevereniging van levensmiddelenfabrikanten, is niet blij met de aangekondigde verhoging. "Je kunt niet zomaar een afspraak uit een overeenkomst veranderen", zegt directeur Philips den Ouden. "Dit gebeurt te veel in supermarktland. Wij vinden dat die praktijken moeten stoppen."

Individuele producenten willen tegenover de NOS niet reageren op de eis van Albert Heijn. Zowel grote partijen als Unilever, Campina en Heineken, als de kleinere fabrikanten gaan niet publiekelijk in op hun relatie met supermarkten. Dat willen de bedrijven liever onderling bespreken.

Volgens supermarktspecialist Gerard Rutte durven leveranciers als het er op aankomt niet tegen het concern in te gaan: "Het enige wat ze kunnen doen is stoer doen en zeggen dat ze een tijdje niet gaan leveren. Maar ik denk dat er maar heel weinig leveranciers zijn die dat aandurven."

'Chantabele praktijken'

De macht van Albert Heijn is groot, omdat de keten eenderde van de markt in handen heeft. Volgens Rutte kan Albert Heijn dan ook hard ingrijpen als de leveranciers dwars gaan liggen. De keten kan er bijvoorbeeld voor kiezen om geen acties meer te doen en nieuwe producten niet over te nemen.

Toch vindt Rutte dat de leveranciers de huidige situatie deels aan zichzelf te danken hebben: "Ze hebben niet goed nagedacht over de vraag hoe je je product uniek kunt maken, zodat Albert Heijn het wel moet verkopen en je dus niet voor dit soort chantabele praktijken geplaatst kan worden."

Profiteren

Albert Heijn zegt dat producenten profiteren van de groei van de supermarktketen. "Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt", schrijft de keten in de brief. Albert Heijn wil verder niet inhoudelijk reageren. Als leveranciers vragen of opmerkingen hebben, dan kunnen ze met het bedrijf in gesprek. Het is onduidelijk of er iets voor klanten van de supermarktketen zal veranderen.

STER Reclame