Veel klachten over spatie 'Rijks'

Aangepast

Het nieuwe logo van het Rijksmuseum heeft tot een stortvloed aan meldingen geleid bij de stichting Signalering Onjuist Spatiegebruik. Sinds de lancering van het logo, met een spatie tussen de delen 'Rijks' en 'museum', zijn in anderhalve week honderden klachten binnengekomen.

Voorzitter René Dings van de stichting, die al jaren vecht tegen het onjuist gebruik van spaties in het Nederlands, is het eens met de klagers. Hij spreekt van een joekel van een taalfout. "Mensen storen zich eraan en klagen dat het lelijk is."

Fout

Ook de uitleg die grafisch ontwerper Irma Boom bij de lancering van het logo gaf, valt slecht. "Ze zei dat de spatie ertussen hoort omdat het voor haar gevoel twee woorden zijn, vanwege de koosnaam Rijks", zegt Dings. "Maar het is gewoon fout. Toch vreemd voor een organisatie die de hoeder van ons erfgoed is."

Niet eerder kreeg Dings' organisatie zo veel meldingen binnen. "Er zijn niet zo vaak spaties in het nieuws", zegt de voorzitter. Hij is van plan de klachten door te geven aan het Amsterdamse museum, maar hij betwijfelt of dat iets oplevert. "Ik ben bang dat het logo daarvoor te veel geld heeft gekost."

STER Reclame