Metro verkocht aan Telegraaf

Aangepast

De gratis krant Metro is door het moederbedrijf Metro International verkocht aan de Telegraaf Media Groep (TMG). De TMG is al eigenaar van Spits en geeft met de overname van Metro nu twee gratis kranten uit. De overname is vandaag afgerond en vanaf 12 september valt Metro onder TMG. De overnameprijs is niet bekendgemaakt.

Metro begon in 1999 en is de op één na grootste krant in ons land. Spits en Metro hebben samen naar schatting 2,3 miljoen lezers per dag, vooral jongeren. Bestuursvoorzitter Herman van Campenhout van TMG vindt de overname een "aantrekkelijke mogelijkheid'' in een tijd waarin het aantal zelfstandige kranten steeds verder afneemt. Volgens hem heeft "Metro heeft een sterke marktpositie en een duidelijk eigen lezerskring''.

Samenvoeging

TMG zal het profiel van beide kranten verder uitbouwen om de lezers meer variatie te bieden. Verder worden de druk- en distributieactiviteiten samengevoegd, wat de overlap moet verkleinen en kostenvoordelen opleveren. Het moet ook de advertentieverkoop bevorderen, omdat voor adverteerders duidelijker zal zijn wie de lezers zijn. De samenwerking zal volgens TMG ten koste gaan van arbeidsplaatsen.

De bedrijfsresultaten van TMG, eigenaar van onder meer De Telegraaf, Hyves en Sky Radio, staan onder druk door de sterk dalende advertentie-inkomsten. Uit de halfjaarcijfers bleek onlangs dat de advertentie-inkomsten met 10 procent gedaald zijn. Bij alle krantentitels gingen de opbrengsten omlaag, vooral bij regionale bladen en de huis-aan-huisbladen. Ook leed het mediabedrijf verlies met de sociale netwerksite Hyves.

STER Reclame