Baby's Night moet Singapore uit vergrijzing helpen

Aangepast

Wij hebben Koninginnedag, Gay Pride en Bevrijdingsdag: dagen die garant staan voor een goed feestje. Maar misschien heeft Singapore nog wel de leukste feestdag: het land heeft vandaag, 9 augustus, uitgeroepen tot 'Baby's Night'. Maak-een-baby-nacht dus. Een simpele en doeltreffende stunt, want er zijn gewoon te weinig kinderen. Rechts zie je beelden uit de commercial waarin de inwoners van Singapore worden opgeroepen om vanavond baby's te maken.

Statistisch gezien is de feestdag, gesponsord door Mentos, helemaal niet zo gek. Om de economie van Singapore draaiende te houden, zijn er gemiddeld 2,1 baby's nodig per gezin. Maar nu is het zo dat Singaporezen het te druk hebben voor al die kinderen, en gemiddeld niet meer dan 1,3 kind per gezin hebben. De stressvolle, prestatiegerichte maatschappij draagt hieraan bij. Een extra stressfactor in de vorm van een kind is niet aantrekkelijk.

Burgerplicht

Als gevolg heeft het kleine land nu te maken met een enorme vergrijzing en dreigt het te veranderen in 'één groot bejaardentehuis', zoals correspondent Michel Maas het zegt. Daarom nu rigoureuze maatregelen zoals deze. De regering pakt de feestnacht groots aan. Reclamespotjes zijn ingezet om stelletjes te wijzen op hun 'burgerplichten' en om hen eraan te herinneren vandaag een extra pepermuntje te nemen.

Behalve 'Baby's Night' doet de regering nog meer om de voortplanting van haar bevolking te stimuleren. Zo krijgt een gezin voor elk kind 4000 dollar extra en een derde kind levert zelfs 6000 dollar op. Ook zijn er speciale spaarplannen voor jonge kinderen. En nu wordt ook de daad zelf aangemoedigd. Of vannacht een succes is, zal over negen maanden moeten blijken.

Door: Dorien