Hartstichting vindt Becel wel goed

tijd van publicatie Aangepast

De Hartstichting is niet blij dat het Gouden Windei dit jaar aan Becel Pro-activ is toegekend. Dat is een prijs voor een product met de meest misleidende marketingcampagne.

Becel Pro-activ is margarine. Het product zou leiden tot een lager cholesterolgehalte en hart- en vaatziekten tegengaan. Volgens de organisatie achter het Gouden Windei is nooit aangetoond dat het product de risico's op ziekten verlaagt.

De Hartstichting betreurt dat de prijs naar Becel is gegaan. Het is volgens de stichting wetenschappelijk aangetoond dat Becel Pro-activ cholesterolverlagende eigenschappen heeft. "Om verwarring en ongerustheid te voorkomen, vinden wij het wel belangrijk om consumenten van de juiste informatie te voorzien", schrijft de Hartstichting op haar site.

Korting

In de margarine zitten plantensterolen. Volgens de Hartstichting is in meer dan 45 verschillende onderzoeken wetenschappelijk aangetoond dat het cholesterol in het bloed binnen twee tot drie weken met 10 procent daalt bij een inname van 2,5 gram plantensterolen per dag.

Langetermijnonderzoek naar het effect op hart- en vaatziekten ontbreekt, maar volgens de stichting kan naar verwachting een dergelijke verlaging van het LDL-cholesterol de kans op hart- en vaatziekten met 20 tot 25 procent verlagen.

Verzekeraar VGZ heeft een aantal jaren korting gegeven op de margarine. Een woordvoerder laat weten dat VGZ nog steeds achter het product staat. "We sluiten ons aan bij de Hartstichting", stelt de verzekeraar.

Fundamenteel wantrouwen

Ook de Federatie Nederlandse levensmiddelen industrie is niet blij met het Gouden Windei. De FNLI vindt dat Foodwatch uitgaat van een fundamenteel wantrouwen tegen alle voedingsmiddelen: "Eerder was de prijs bedoeld voor beweringen waar geen bewijs voor was, nu wordt zelfs gedegen wetenschappelijk bewijs naar de prullenbak verwezen."

STER Reclame