NOS NieuwsAangepast

'Triest dat McDonald's de Spelen sponsort'

De grootste McDonald's ter wereld komt deze zomer naar Londen voor de Olympische Spelen. De fastfoodketen is een van de hoofdsponsors van de Spelen. En met groot bedoelen we groot: 3000 vierkante meter. Er komt 2000 man personeel en er kunnen tegelijkertijd 1500 klanten terecht. In de zes weken dat de Spelen duren, verwachten ze 50.000 Big Macs te serveren en 180.000 porties frites.

We horen je denken: fastfood en sport, een tegenstrijdige combinatie. Dat heeft de keten de afgelopen weken ook vaak te horen gekregen en daarom geven ze er een gezonde draai aan. Met een nieuwe campagne zegt McDonald's kinderen gezonder te willen maken, onder andere door bewegingsspelletjes in Happy Meals.

Verkeerde boodschap

Britse artsen vinden het allemaal onzin. Aangezien er in Groot-Brittannië steeds meer kinderen met overgwicht zijn, vindt de Academy of Royal Medical Colleges het de verkeerde boodschap. "Het is bijzonder triest dat een evenement dat om de beste sportprestaties draait, gesponsord wordt door bedrijven die bijdragen aan het overgewichtprobleem", zegt een woordvoerder.

Coca-Cola is de officiële non-alcoholische drank tijdens de Spelen en Heineken het officiële biermerk. McDonald's is al sinds 1976 een officiële Olympische sponsor.

Reclame

De Academy roept de regering op om reclame voor deze merken tijdens de Spelen in te perken. Of die daar iets aan gaat doen, is de vraag. Volgens de organisatoren is het geld nou eenmaal hard nodig. "Zonder partners als McDonald's zouden er gewoon geen Spelen zijn." De artsen zeggen dat de merken de Spelen gebruiken omdat ze geassocieerd willen worden met fitte atleten. "Ze willen niet dat we aan vet en ongezonde mensen denken als we aan hun producten denken."

Ongeveer een kwart van de Britten is te zwaar en dat aantal loopt op.

Door: Helen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl